سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیشتر بدانیم

انواع لوله

    نظر

کاربرد لوله جدار چاه

یکی از پرکاربرد ترین روش ها برای انتقال آب آشامیدنی در سطح شهر و روستاها، حفر لوله جدار چاهی با عمق زیاد است. به وسیله این کار پروژه های انتقال آب انجام می شود    .

 

وزن لوله جدار چاه

لوله جدار چاه با ضخامت و ابعاد مختلف در بازار عرضه می شود که بسته به نیاز و مسافت و نوع مصرفی بهترین و به صرفه ترین نوع لوله جدا چاه انتخاب می شود. لوله های مشبک معمولا در ضخامت ها 10 اینچ و سایز 4 میلی متر به بالا به بازار عرضه می شود.لوله جدار چاه از انواع لوله های فولادی موجود در بازار است.شکل ظاهری لوله های جدار چاه یا لوله غلاف، به صورت استوانه ای توخالی می باشد که این لوله وقتی در اعماق چاه قرار بگیرد، به عنوان یک ابزار برای پمپاژ کردن و خارج کردن سیالاتی مثل گاز و نفت و آب می باشد. متداول ترین کاربرد لوله های جدار چاه برای پروژه های انتقال آب آشامیدنی می باشد.

کدام یک از انواع لوله جدار چاه را استفاده کنیم؟ لوله جدار PVC یا فلزی، 2 راهی انتخاب و تصمیم، مسئله این است. البته نگران نباشید، دو راهی انتخاب با خواندن این مقاله، تمام شده به حساب می‌آید.در این محتوا در بلاگ آهن سلام انواع لوله های جدار چاه را می‌شناسیم. در گام نخست مزایای کلی و تعریفی از لوله جدار چاه را می‌خوانیم. سپس سراغ بررسی لوله جدار چاه فلزی و مزیت‌هایش می‌رویم. سپس نحوه ساخت لوله آهنی را متوجه خواهیم شد. و نکاتی برای خرید بهتر و عدم کلاهبرداری را می‌خوانیم. در ادامه به سوال آیا می‌دانید لوله پلی اتیلنی چیست؟ پاسخ می‌دهیم. سپس مزیت و نحوه ساخت لوله جدار pvc و upvc را بررسی می‌کنیم.

 

انواع لوله جدار چاه و تعریف لوله‌جدار چاهی

لوله جدار چاهی لوله استوانه‌ای و توخالی فلزی یا غیر فلزی است. این لوله برای محافظت از چاه در برابر ریزش دیواره، افزایش طول عمر و افزایش ارزش اقتصادی چاه استفاده خواهد شد. لوله جدار چاهی وظیفه محافظت از چاه در برابر ریزش دیواره، نشست و زمین لرزه و محافظت از لوله انتقال آب را برعهده دارد.

این لوله به دلیل تفکیک مایعات داخلی با محیط بیرونی به لوله‌ جدار چاه معروف است.

 

انواع لوله جدار چاه چیست؟

3 لوله زیر از انواع مختلف لوله جدار چاه هستند:

لوله جدار فلزی

لوله جدار چاه پی وی سی (PVC)

لوله جدار چاه یو پی وی سی (UPVC)

 

مزایای استفاده از لوله جدار چاهی

افزایش طول عمر چاه

ایجاد ارزش اقتصادی بیشتر چاه

کاهش هزینه‌های تعمیر و لایروبی

کاهش نیاز به انرژی برق برای استخراج آب

 

جلوگیری از نفوذ خاک و ماسه و افزایش کیفیت آب

 

مراحل تولید لوله مانیسمان

در اولین مرحله ساخت لوله مانیسمان ، شمش فولادی را به عنوان ماده اولیه تولید، بنا به درخواست مشتری به ابعاد گوناگون برش می‌دهند.

در ادامه شمش‌های برش داده‌شده را داخل کوره‌هایی گرم می‌کنند تا به درجه حرارت مناسب جهت شکل‌دهی برسند.

در مرحله‌ بعد در حین عبور شمش‌ها از میان دو غلتک به جهت گرد کردن تدریجی شمش‌ها، سنبه‌ای نوک تیز جهت سوراخ‌زنی (لخ‌پرس) و ایجاد شکل لوله از سمت سطح مقطع وارد شمش‌ها می‌شود.

در ادامه با استفاده از دستگاهی موسوم به الانگاتور، فولاد گرم شده مجددا از بین دو غلتک عبور داده تا همزمان با گردتر شدن سطح مقطع، طول لوله افزایش می‌یابد.

اصلی‌ترین مرحله‌ی تولید مانیسمان، شلیک سنبه است که سنبه‌ای به طول 12 متر را داخل شمش فولادی شلیک می‌شود.

در ادامه اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد، صاف و یکدست شده و عملیات تاب‌گیری انجام می‌شود.

سپس در مرحله آزاد‌سازی سمبه، سمبه داخل لوله از آن جدا می‌گردد.

در مرحله‌ کروی‌کردن سر و ته لوله گرفته می‌شود و سر لوله به حالت گرد درمی‌آید.

در نهایت جهت رسیدن به طول مورد نظر، لوله تحت کشش قرار می‌گیرد.

مرحله سرد کردن لوله با آب، اندازه‌گیری طول نهایی لوله که معمولا 6 یا 12 متری است و مرحله‌ آزمایش یا تست با استفاده از تجهیزات الکترونیکی جهت تضمین کیفیت لوله، از جمله مراحل پایانی است.

در پایان، مرحله‌ی کونیک‌شدن دو سر لوله جهت تسهیل در امر جوشکاری و سپس پولیش‌کاری با استفاده از یک روغن مخصوص به منظور جلوگیری از خوردگی لوله‌ مانیسمان انجام می‌شود.

در نهایت لوله‌ها بسته‌بندی شده و آماده بارگیری می‌گردد.

نکته‌ قابل ذکر این است که تولید لوله مانیسمان از مقاطع چهارگوش نیز امکان پذیر است. اما باعث بالا رفتن هزینه تولید می‌گردد.

 

اما مهم‌ترین کارخانه‌ های تولیدکننده‌ لوله مانیسمان (بدون درز) در ایران عبارتند از :

گروه ملی صنعت فولاد ایران

شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان

شرکت لوله گستر اسفراین

شرکت پروفیل فولادی اصفهان

 

رده لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان عمدتا با شماره رده و سایز، به فروش می‌رسد. رده لوله در واقع اصطلاحی تعریف شده برای لوله‌ های مانیسمان و روشی برای مشخص شدن ضخامت آن در بازار است.

بطور کلی سایز لوله‌ های مانیسمان با قطر اسمی (Nominal diameter) ‌که حد فاصل قطر داخلى و قطر خارجی است، از اندازه 1.8 تا 12 اینچ تعیین می‌گردد. رده و مشخصات فنی لوله مانیسمان متناسب با جدول استاندارد لوله‌ های مانیسمان متفاوت خواهد بود.

برای تعیین رده لوله مانیسمان از سه روش زیر استفاده می‌شود:

بر اساس اعلام ضخامت لوله بصورت اینچی یا میلی‌متری مطابق استاندارد API 5L و یا ANSI B36

بر اساس روش وزنی که به سه دسته استاندارد (STD) و سنگین (XS) و فوق سنگین (XXS) تقسیم می‌شود.

بر اساس استاندارد بصورت ANSI

سایز لوله‌ های مانیسمان

sch(عدد اسکجول) که از یک فرمول به صورت زیر بدست می‌آید: sch = (1000P) / S

که P فشارطراحی برحسب PSI و S تنش تسلیم مواد سازنده لوله بر حسب PSI می‌باشد. عدد بدست‌آمده را روند یا رده می‌گویند و عموما به اعداد 10، 20، 30، 40، 60، 80، 120، 160 منتج می‌شود.

در استفاده از سومین استاندارد لوله‌ های مانیسمان برای سفارش لوله باید دقت داشت که ممکن است برای قطرهای مختلف، یک عدد اسکجول برابر معرف ضخامت‌های متفاوتی باشد. برای مثال برای یک لوله با قطر اسمی 12 اینچ و رده 40، ضخامت دیواره لوله برابر با 10/31 میلیمتر و برای یک لوله با قطر اسمی 14 اینچ و رده 40، ضخامت دیواره لوله برابر با 11/13 میلی‌متر است.